01.07.2025
ChatGPT намалява мозъчната активност, доказаха учени
chatgpt
Технологии

ChatGPT намалява мозъчната активност, доказаха учени

Редовната употреба на изкуствен интелект изисква предпазливост, особено в образованието (снимка: CC0 Public Domain)

Изследване с електроенцефалограма (ЕЕГ) от учени от Масачузетския технологичен институт (MIT) показа, че ChatGPT намалява активността на мозъка.

Група изследователи от медийната лаборатория на MIT и други американски университети проведоха проучване, което свързва използването на изкуствен интелект с изменения в мозъчната функция и усвояването на информация.

Резултатите показват, че когато участниците пишат с помощта на ChatGPT, активността на мозъка е значително по-ниска, а запомнянето на написаното е по-слабо. Учените подчертават, че това е доказана причинно-следствена връзка, а не просто корелация.

В експеримента участваха 54 души на възраст от 18 до 39 години, които владеят английски и нямат опит в копирайтинга.

Участниците бяха разделени на три групи: първата използва ChatGPT, втората търси в Google, а третата пише само с лични знания.

Темите на есетата бяха свързани с SAT, например: „Трябва ли успехът да се измерва само чрез кариерата ви?“ или „Има ли стойност провалът?“.

Всеки участник завърши четири сесии за писане, по едно есе на седмица, докато учените записваха мозъчната активност с ЕЕГ и провеждаха поведенчески тестове.

В последната сесия участниците сменят условията: тези, които използвали ChatGPT, пишат без него и обратно, за да се оцени как се променя мозъчната функция.

Резултатите са ясни. Участниците, пишещи с ChatGPT, показват най-ниска невронна активност в области, свързани с вниманието, работната памет и контрола. ЕЕГ регистрира намаление на активността в алфа и бета диапазоните и намаляване на свързаността между фронталната и париеталната област на мозъка.

В същото време участниците, които пишат без помощ на изкуствен интелект, демонстрират по-активна и стабилна мозъчна активност.

Разликата е особено видима в четвъртата сесия. Тези, които първо използвали ChatGPT, а след това писали без него, показват намалена ангажираност: мозъкът сякаш е „отвикнал“ да работи.

Участниците с ChatGPT помнят по-зле написаното – само 28% успяват да възпроизведат поне едно изречение от собственото си есе. За тези без изкуствен интелект, процентът е два пъти по-висок.

Анализът на текстовете показва, че есетата, написани с ChatGPT, съдържат повече клишета, повтарящи се елементи и по-малко разнообразен синтаксис.

В анкети много участници от „групата с изкуствен интелект“ посочват, че не усещат текста като „техен“ и не помнят точно какво са написали.

Учените описват този ефект като когнитивен дълг, при който намаляването на умствената ангажираност затруднява ученето и формирането на устойчиви умения. ChatGPT опростява писането, но това намалява мозъчната активност и дългосрочното запаметяване.

Авторите на изследването подчертават, че изкуственият интелект не е заплаха, но редовната му употреба изисква внимателност, особено в образованието.

„Големите езикови модели (LLM) могат да бъдат полезни, но не и заместител. В противен случай те отслабват когнитивните функции, които са важни за ученето“, заключават изследователите.

Leave feedback about this